Taktike&praksa #14: delavnica na ALUO 3/4: Digitalna etnografija (za umetnike)

14. edicija Aksiominega diskurzivnega kulturnega programa Taktike&praksa, ki (v partnerstvu z UL ALUO, s Centrom urbane kulture Kino Šiška, z Lokalpatriot – Mladinskim klubom DNŠ in v okviru projekta konSekvence) poteka od marca do maja 2023, se osredotoča na sodobno raziskovalno umetnost, družbo in nove tehnologije, predstavlja umetnike, teoretike in raziskovalce ter jih povezuje v kontinuirano raziskovanje koncepta MERILA – od nano do globalne ravni in še dlje. 

Tudi letošnji program obsega štiri programske sklope, sestavljene iz razstav, predavanj umetnikov in delavnic, ki potekajo na različnih lokacijah v Ljubljani. UL ALUO še posebej priporoča vse štiri delavnice v programu*, saj potekajo v prostorih smeri Video, animacija in novi mediji (UL ALUO, Tobačna 5) ter so primarno namenjene našim študentkam in študentom umetniških in oblikovalskih smeri.

Celoten program 14. edicije: https://www.aksioma.org/scale/

 

*DELAVNICA 3/4

Nestor Siré, Steffen Köhn
Digitalna etnografija (za umetnike)

19. april 2023, 14.00–17.00
UL ALUO, Video, animacija in novi mediji, Tobačna 5, Ljubljana

Brezplačna udeležba. Registracija je obveznahttps://pretix.eu/aksioma/scale/

Kaj potrebujete? Prenosni računalnik in/ali pametni telefon.

Predhodno znanje ni potrebno!

Jezik: angleščina
Št. udeležencev: 25

– – – – –

Ta delavnica raziskuje, kako metode etnografskega terenskega dela lahko postanejo ključni del umetniškega raziskovalnega procesa. Etnografija je celostna metoda za raziskovanje kulturnih pojavov z vidika subjektov, pri kateri je raziskovalčev jaz umeščen na teren kot pomemben družbeni akter, svoje telo in percepcije pa pojmuje kot bistveno komponento nabora orodij. Potem ko smo spoznali osrednje koncepte, etiko in metode digitalne etnografije, udeležence vabimo k avtoetnografskemu eksperimentu z naslovom »Internetni dnevnik«, v katerem želimo spodbuditi premislek o različnih načinih, na katere digitalno kulturo izkusimo po svetu.

Na Kubi, kot tudi marsikje drugod, kjer je dostop do interneta omejen zaradi gospodarskih ali političnih razlogov, si ljudje medijske datoteke (kot so filmi, fotografije, glasba itn.) izmenjavajo predvsem med seboj in brez internetne povezave na prenosnih USB ključkih ali z enega telefona na drugega. Kubanci denimo raznovrstne spletne vsebine iznajdljivo distribuirajo v obliki Paquete Semanala (Tedenskega paketa), zbirke digitalnega materiala v velikosti enega terabajta, ki jo sestavi mreža ljudi z različnimi oblikami privilegiranega dostopa do interneta, po celi državi pa zaokroži na USB ključkih in zunanjih trdih diskih prek razvejane človeške infrastrukture dostavljalcev, tako imenovanih Paqueteros, ki pakete klientom dostavijo na domači prag.

Takšna alternativna distribucijska omrežja ne le kompenzirajo omejen dostop do interneta, temveč premorejo tudi zmožnost izmikanja spletnemu nadzorovanju in ekstrakciji podatkov, poleg tega pa jih je težko monetizirati ali preobrniti skozi oglaševanje. Prav zato tudi predstavljajo presunljivo alternativo platformnemu kapitalizmu, ki ga poganjajo algoritmi.

Da bi še sami eksperimentirali s finimi podrobnostmi offline kultur, udeležence vabimo, da DAN PRED DELAVNICO dokumentirajo svojo spletno dejavnost in poskrbijo, da je dostopna brez internetne povezave. Udeležence prosimo, da pripravijo mapo, v kateri naj bo shranjeno vse, kar so tisti dan gledali/prebrali/videli na spletu. Prav tako prosimo, da podrobno opišejo strategije, ki so jih uporabili za prenašanje in arhiviranje teh materialov. Vse osebne arhive bomo nato združili v eno mapo, ki bo ponazarjala en dan uporabe interneta te skupine udeležencev. Na delavnici bomo nato raziskali in preizkusili različne načine organiziranja in distribuiranja teh shranjenih podatkov ter jih tako skušali osmisliti za druge, enako kot to počnejo kuratorji Paquete Semanala. Ko se bo Nestor vrnil v Havano, bo ta kurirani arhiv predstavljen kot kolaborativno delo, in sicer v rubriki Paquete Semanala, namenjeni umetnosti, ki je pravzaprav kontinuirana umetniška intervencija, s katero Nestor to offline distribucijsko omrežje pretvarja v digitalni razstavni prostor. Umetnike, ki se bodo udeležili delavnice, vabimo, da raziščejo, kako bi svoje delo lahko predstavili v obliki brez internetne povezave.

Udeleženci bodo pridobili:

  • kritičen pogled na proces »lokalizacije« oziroma apropriacije globalnih digitalnih tehnologij v različnih kulturnih in političnih kontekstih;
  • vpogled v etnografski pristop k umetniškemu raziskovanju ter v etične zahteve tako intenzivno potopitvenega procesa;
  • razumevanje eksperimentalnih oblik sodelovanja med umetniki-etnografi in njihovimi sogovorniki, med drugim tudi v smislu njihove politike in poetike.

Nestor Siré (1988, Nuevitas) je umetnik, ki živi in dela v Havani na Kubi, zanimajo pa ga neformalni načini distribucije informacij in dobrin, oblike socialne iznajdljivosti ob soočanju s pomanjkanjem ter skupnosti in človeške infrastrukture, ki tovrstne prakse oblikujejo. Njegovi projekti se navezujejo na alternativna omrežja, neformalne ekonomije in strukture moči. Siré se še zlasti posveča alternativnim strategijam, ki so vzniknile v kubanski digitalni kulturi kot odgovor na nepovezanost te države z globalnimi omrežji, ki dandanes obvladujejo internet. Njegova dela so bila razstavljena v ustanovah in na dogodkih, kot so Nacionalni muzej umetnosti (Havana), Muzej Queens (New York), Rhizome (New York), New Museum (New York), Ars Electronica (Linz), Muzej Hong-Gah (Tajpej), Muzej Rouyn-Noranda (Kanada), transmediale (Berlin) ter The Photographers’ Gallery (London). Poleg tega je med drugim sodeloval pri Havanskem bienalu (Kuba), Gvangdžujskem bienalu (Južna Koreja), Bienalu v Curitibi (Brazilija), Varšavskem bienalu (Poljska), Mednarodnem bienalu v Asuncionu (Paragvaj), Festivalu novega latinskoameriškega filma (Kuba) ter Mednarodnem festivalu kratkega filma v Oberhausnu (Nemčija).

Steffen Köhn (1980) je filmski ustvarjalec, antropolog in videoumetnik, ki živi in deluje v Berlinu ter Aarhusu, v svojem delu pa skuša s pomočjo etnografije razumeti sodobne družbenotehnične pokrajine. Pri ustvarjanju svojih videov in instalacij sodeluje z lokalnimi samozaposlenimi delavci, programerji, pisatelji znanstvene fantastike in drugimi umetniki, ki mu pomagajo raziskovati izvedljive alternative trenutnim distribucijam tehnološkega dostopa in ureditvam oblasti. Njegova dela so bila razstavljena v Akademiji umetnosti v Berlinu, v Kunsthaus Graz, na Tednu umetnosti na Dunaju, v Muzeju Hong-Gah v Tajpeju, v The Photographers’ Gallery ter na bienalih v Lulei in Varšavi, njegovi filmi pa so bili med drugim predvajani na Berlinalu, Rotterdamskem filmskem festivalu ter Filmskem festivalu BFI v Londonu.

 

Povezana dogodka:

  • razstava Memoria, odprtje: 19. april 2023, ob 19.00, Projektni prostor Aksioma, Ljubljana;
  • razstava Krhke povezave in predstavitev Lokalizacija interneta: 20. april 2023, ob 18.00, osmo/za, Slovenska 54, Ljubljana.

 


Produkcija in organizacija: Aksioma | Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, 2023
Za serijo: Taktike&praksa
Partner: UL ALUO
V okviru projekta konSekvence, ki ga realizira konS – Platforma za sodobno raziskovalno umetnost.

konS:: Platforma za sodobno raziskovalno umetnost je bil izbran na javnem razpisu za izbor operacij »Mreža centrov raziskovalnih umetnosti in kulture«. Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.